Friday, January 7, 2011

Matahari???





Seorang wanita bertanya kepada seorg pemuda tentang cinta dan harapan. Wanita itu berkata ingin menjadi bunga terindah d dunia dan pemuda berkata ingin menjadi matahari. Wanita tidak mengerti kenapa pemuda itu ingin menjadi matahari, bukan kupu-kupu atau kumbang yang terus menemani bunga.....

Wanita berkata sekali lagi, ingin menjadi rembulan tetapi pemuda tetap ingin menjadi matahari. Wanita semakin bingung kerana matahari dan bulan takkan boleh bertemu, tetapi pemuda itu tetap ingin menjadi matahari. Wanita itu berkata ingin menjadi burung yang mampu terbang ke langit jauh di atas matahari dan pemuda berkata ia akan selalu menjadi matahari.

Wanita tersenyum pahit dan kecewa. Wanita sudah 3 kali menduga namun pemuda tetap keras kepala, ingin menjadi matahari tanpa mahu ikut berubah bersama wanita. Maka wanita itu pun beredar pergi dgn rasa kecewa dan tak pernah kembali tanpa pernah ambil tahu alasan kenape matahari itu tetap menjadi pilihan pemuda itu. Sang pemuda merenung diri sndiri dan menatap matahari.

Saat wanita menjadi bunga, pemuda itu ingin menjadi matahari agar bunga dapat terus hidup. Matahari akan memberikan semua sinarannya kepada bunga agar ia tumbuh berkembang dan terus hidup sebagai bunga yang cantik. Walaupun matahari thu ia hnya dpt memandang dr jauh dan akhirnya rama2 yang akan menari bersama bunga. Ini di sebut kasih iaitu memberi tanpa syarat, tanpa mengharapkan imbuhan dan balasan.

Saat wanita menjadi bulan, pemuda itu tetap menjadi matahari agar bulan dpt terus bersinar indah dan dikagumi. Cahaya bulan yang indah hanyalah pantulan cahaya matahari, tetapi saat semua makhluk mengagumi bulan siapakah yang ingat akan matahari? Matahari rela memberikan cahayanya untuk bulan walaupun ia sendiri tidak berupaya menikmati cahaya bulan, dilupakan jasanya dan kehilangan kemuliaanya sbg pemberi cahya agar bulan mendapatkan kemuliaan tersebut.

Ini dinamakan pengorbanan, menyakitkan namum sgt layak untuk cinta. Dan saat wanita jd burung yang dapat terbang tinggi jauh ke langit, bahkan diatas matahari pemuda itu tetap selalu nak menjadi matahari agar burung tetap bebas tuk pergi pada bila2 masa pon yang ia mahu dan matahari tidak akan mencegahnya. Matahari rela melepaskan burung tuk pergi jauh, namum matahari akan selalu menyimpan cinta yang membara didalam hati nye hanya tuk burung.

Matahari selalu ada tuk burung bila2 pon ia mahu kembali walaupon burung tidak selalu ada tuk matahari. Tidak akan ada makhluk lain selain burung yang berupaya masuk ke dalam matahari dan mendaptkan cintanya. ini disebut sbg kesetian walaupon di tinggal pergi dan dikhianati namum tetap menanti dan tegar untuk memaafkan. Pemuda itu tidak pernah menyesal menjadi matahari untuk wanita yg dicintai nye...

No comments:

Post a Comment